Hongkong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Iris Koning - WaarBenJij.nu Hongkong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Iris Koning - WaarBenJij.nu

Hongkong!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

22 Oktober 2012 | Hong Kong, Hongkong

Daar zijn we dan!
Onze vlucht begon met een Australische piloot die Gordon Ramsay heette. We verwachtten dus een hoop gefucking flying fuck onderweg, maar dat viel gelukkig mee.

We zijn hier sinds vrijdag en ondanks alle vreemde geuren, kleuren en smaken ben ik al aardig gewend. De mensen hier zijn enorm behulpzaam en wanneer ze je niet in hrt Engels te woord kunnen staan halen ze meteen iemand die je kan vertalen. Ook zijn ze hier ontzettend beleefd.. zo hangt rr in de metro een briefje met als je verkouden bent, of je dan alsjeblieft een mondkapje wil dragen om je medereizigers niet te besmetten. Wat dan meteen het aantal mondkapjes verklaart onderweg. Verliefde stelletjes zijn enorm lief en schattig in het openbaar. Ze zijn niet echt klef ,maar houden elkaars hand vast en doen dit erg bescheiden, wat best schattig is om te zien. Mensen lachen ook met hun hand voor hun mond. En wat zijn kinderen hier netjes opgevoed! Ook voor ouderen hebben ze veel resepect en dat merk je aan alles. Ouderen krijgen voorrang in de rij en men staat meteen op in de metro. Ook zijn er speciale hardlooptrjecten in stadsparken voor langzame oudjes. Volgens mij is het trouwens een fabel dat ze hier hond eten. We hebben genoeg huidierhonden gezien! Oh en pap, ze hebben hier ook ontzettend veel hachi honden! Superlief!
Het leven is hier hartstikke goedkoop. Zo hebben we vanavond noodles met groenten op een hete plaat geserveerd genomen op de top van een uitzichtpunt op hongkong island voor 20 euro met zn 3en.

We hebben al hele grappige momenten meegemaakt. Zoals dat mensen stiekem opvallend onopvallend met je op de foto gaan en Lot werd bijna uitgehuwlijkd vanavond door een goed Engels sprekende Indiase moeder die ons het hemd van het lijf vroeg.

We komen net terug uit de stad waar we een ex US navy hebben ontmoet die al pratend met ons meeliep door de stad. Je maakt zo snel contact als backpackers. Hij vroeg ons mee uit te gaan dus we gingen ons opfrissen thuis maar liet later weten te moe te zijn omdat ie morgen verder vliegt. Echt bizar hoe snel je aan de praat raakt en in NL zou ik daar huiverig voor zijn maar hier is het een sport om je mee te laten slepen in het moment en de dingen die op je pad komen. De Hongkongers spreken redelijk engels. Vooral de naar school gaande jongeren. Ouderen negeren je meestal uit schaamte voor hun engels hebben we wel gemerkt.

Het eten, ja, wat zal ik erover zeggen.. niet te vreten haha. Vooral de etensgeuren in Causeway bay, onze wijk lijken meer op lijkgeur dan op culinaire hoogstandjes. De marktjes zijn te smerig voor woorden met spartelende vissen en in de zon kreperende vissenmagen. Ook aten we de eerste dag kip in een soort Aziatische McDonalds toen Lotte even op de markt ging kijken, waarna ze terugkwam en vroeg of ik dat wel op zou eten.. het eten smaakte ineens naar de geur die ze rook op de vieze markt met eten wat in de zon hing. Overal roken we ineens die kipgeur! Dus nu noemen we alles kipzooi!

Ik spring van de hak op de tak, maar er is na vier dagen gewoon al zoveel te vertellen! Gisteren liepen we langs een coverbandje in de uitgaanswijk Lan kwai Fong, waar ze just the way `how` are coverde van Bruno Mars. Later hoorde ik ze Radiohead en Coldplay coveren.. ben benieuwd hoe ze die songteksten interpreteerden!

De smog is hier redelijk erg ondanks het lekkere zonnige weer en het heerlijke windje. Zo'n 25 graden. Wat we allemaal gezien hebben is teveel om op te noemen!

Dus hier wat steekwoorden.. met de kabelbaan naar Lantau island, crazy busrit downhill inclusief noodstop voor overstekende buffels, Tai O met boottochtje door authentiek vissersdorpje meets Volendam, 270 trappen opgelopen naar the big Buddha bij het Po Lin monastry.. helaas geen monniken gezien, Soho uitgaanswijk met hippe bars en engels invloeden terug te zien in pubs. Volgens mij herkende ik de roltrappen midden op straat naar het hippe Soho van 3 op Reis met Dennis Storm..

De jongeren zijn hier heel hip. Soms is het net of je door NY of Tokyo loopt. Ze kleden zich erg expressief en iedereen heeft zijn eigen stijl. Jonge mannen verven hun haar in alle kleuren van de regenboog en ze houden hier van blonderen.. al worden ze er niet altijd mooier door. De vrouwen hier hebben over het algemeen een ontzettend mooie huid, wat ik niet snap tussen al die smog.. Heb nog anderhalve week om hun geheim te ontdekken!

Wat ook zo bizar is, is dat ze hier op de hoek van de straat een karaokebar hebben wat meer weg heeft van een stripclub of vreemd hostel.. maar nadat we na enige twijfel toch naar binnen zijn gegaan zagen we kamertjes waar ze vals meezongen met foute nummers. Heel leuk!

Tijdens het wachten in de rij op de terugweg vanaf the peak tram was Lot weer eens random een dansje aan het doen toen vier Chinese mannen dat zagen. Uiteindelijk resulteerde dit in een epische Gangnam style dans met hilarisch dansende Chinezen en wij. Te mooi!

Er is zoveel te vertellen dat ik het niet eens meer allemaal weet dus ik zal nog wel een updatr plaatsen voor we naar Australie afreizen.

Liefs en alles gaat goed! Stuur geld!

• 22 Oktober 2012 - 18:37

Bob Verdoes:

Hartstikke leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Geniet ervan zolang het duurt en ik ben benieuwd naar het volgende verslag.

• 22 Oktober 2012 - 18:42

Jan Willem Sedlarik:

Echt superwow om dit te lezen. Ook hartstikke leuk hoe je de dingen beschrijft. Op die manier beleef ik het 'n beetje mee. Krijg enorm veel zin om -samen met Zoë- weer eens richting Azië te gaan. Geniet lekker verder!

• 22 Oktober 2012 - 18:46

Mieneke:

Hoi Iris en friends

Wat een leuke stad is Hong Kong toch.
    Wij hebben er een paar jaar geleden ook zo van genoten.
    Leuk om dit te lezen van je.
    Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Liefs en kus Mieneke

• 22 Oktober 2012 - 18:52

Mark:

Ga zo door , dames ! Maar kijk uit voor "Navy"-personnel !
    Er lopen al vele decennia lang kleine half-amerikaantjes op het aziatische deel van de wereldbol !
    En het lokale eten is best goed, als je je zintuigen thuis laat.

• 22 Oktober 2012 - 18:56

Mark:

Nog even over dat eten : je moet gewoon even de kat uit de boom kijken. (en daarna roosteren).
    Eet smakelijk.

• 22 Oktober 2012 - 19:04

Henriëtte:

Bedankt Iris, heerlijk om dit te lezen!!! Dikke zoenen voor jullie alledrie; kijk maar : X X X

• 22 Oktober 2012 - 19:38

Sanne Trommels:

Hee Iris (en maatjes van Iris)

Heel erg leuk om te lezen, en ook echt super tof dat je dit doet!
    Geniet ervan :D
    Wij genieten in ieder geval erg van je avonturen.

Veel liefs uit het smog-vrije Nederland

• 22 Oktober 2012 - 20:46

Mark:

Kan Lotte met haar band niet een gastoptreden verzorgen voor die chinezen?

• 22 Oktober 2012 - 20:47

Nick:

1 woord: gaaf!!

• 26 Oktober 2012 - 15:09

Marja:

Hou Iris en de rest.
    Wat een verhaal. Heel erg leuk om te lezen laat staan dat je er zelf bent ....geniet nog van jullie reis verder en we lezen hier wel het verslag.
    Groetjes Marja

• 26 Oktober 2012 - 20:18

Hiddy:

Hey lieve Iris,
    Wat gaaf om dit te lezen.. Geniet er maar lekker van! Ik smul van je verslag en zie het helemaal voor mij. Ik stuur je nog een mailtje ! Dikke pakkerd en knuffel van ons hier!!

• 30 Oktober 2012 - 20:02

Jan Willem & Zoë:

IRIS,

VAN HARTE PROFICIAT !

HOE WAS/IS HET IN DISNEY HONGKONG?

GOEDE REIS NAAR VOLGENDE BESTEMMING.

JAN WILLEM & ZOË

Iris

Op 18 oktober 2012 vertrek ik samen met Lotte en Eva vanaf Amsterdam naar Hongkong om daar twee weken te verblijven voordat we verder reizen op vrijdag 2 november naar Sydney. Vanuit Sydney trekken we in drie weken tijd de oostkust van Australië langs op weg naar Brisbane. Daar vertrekt op zondag 25 november ons vliegtuig naar Queentown dat zal landen op het Zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland en dan hebben we nog vier weken om van het zuidelijke eiland naar het noorden te trekken! Op de terugweg vliegen we van Auckland via Hongkong naar Amsterdam en landen op 24 december weer in Nederland. In Hongkong verblijven we in twee verschillende appartementen en in Sydney verblijven we in het Original Backpackers hostel. De rest van de hostels zijn nog niet geboekt. We laten ons verrassen onderweg en hebben de route verder niet gepland.

Actief sinds 11 Okt. 2012