Tweede week Hongkong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Iris Koning - WaarBenJij.nu Tweede week Hongkong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Iris Koning - WaarBenJij.nu

Tweede week Hongkong

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

31 Oktober 2012 | Hong Kong, Hongkong

Daar ben ik weer met een blog!

De tweede week zitten we sinds vrijdag in kowloon.. een ander eiland dat bij Hongkong hoort. Sorry voor de typfouten van vorige week trouwens, maar ik heb vaak ruzie met m'n tablet!

Goed, deze week zal ik zo vertellen, maar eerst neem ik jullie mee terug naar vorige week dinsdag. Het was toen Cheung Yung festival, een dag waarop de Hongkongers op mooie hoge plekken in de stad zitten en met vrienden bij elkaar komen. De mensen werken hier van 8 tot 11 uur 's avonds. Ze hebben bijna nooit vriij! We spraken een man in een museum en hij vertelde ons dat de vrouwen die door de stad verspreid zaten Filipijnse residential housemaids waren die hun rigen familie in de Filipijnen geld sturen dat ze hier bij rijke hongkongers verdienen. Ze hadden dus maar een dag per jaar om 'lotgenoten' te spreken en mensen van hier buitenshuis te ontmoeten.. erg tof om te zien dat ze er zo van genoten.

's Avonds hebben we heerlijk sushi gegeten in de wijk Happy Valley waar de mensen voor in de rij staan (Is hier heel normaal, om in de rij te staan voor een restaurantje) en zijn we naar de paardenraces wezen kijken. Wat trouwens een ontzettend groot ding is. Chinezen zijn behoorlijk gokverslaafd en een man naast ons kermde en kreunde bij ieder paard dat finishte. Het was ook nog eens beerfest die dag. Ja je hoort het goed. Beerfest haha. Dat betekent Chinezen in lederhosen! Prachtig..

Nu zitten we op Nathan road in Kowloon. Een straat met neon lichten, achterafstraatjes met dubieuze massagekamers, chinese medicijnwinkels en take away foodketens. Gisteren zijn we toch maar zo'n achteraf trappetje opgegaan en hebben een voetmassage laten doen omdat het gewoon te goedkoop was om het niet te doen. Heerlijk, al is het wel een marteling. Ik had precies de hardhandigste Chinees. Maar ben nu helemaal ontspannen, want we lopen hier echt veel.

We hebben de eerste twee dagen Symphony of lights gezien bij de Victoria harbour waarbij alle gebouwen in de stad verlicht worden met James bond achtige muziek erbij.

Hebben alledrie wel veel last van insectenbeten in het park gekregen. Rode plekken en jeuken behoorlijk, maar de gewone hongkongers hebben het ook wel eens zei onze gastvrouw, dus het zal we over gaan.

Hier wat steekwoorden..!
Temple street night market, ladies market, goldfish market met een straat lang dierenwinkels met kittens en puppies in veel te kleine koojtjez. Zo zielig! Avenue of stars gelopen langs de boulevard, regenjassen aangetrokken want het regent sinds vandaag, feesthoedjes opgezet voor m'n verjaardag, space museum (soort omniversum in den haag) met een koepelfilm over turnadochasers in Amerika. Oja! Dat was zo grappig, want ik hoorde rechts van me ineens een hoop gesnurk en ik maar denken dat het Eva was, dat ze de film niet interessant vond, maar het bleek een in slaap gevallen Chinees te zijn. Van ons harde gelach werd 'ie wakker en toen zei hij dat hij maar 4 uur slaapt iedere nacht. Toen hij vroeg waar we vandaan kwamen zei hij Holland, Peer!! Holland peer! Hij luste wel een Heineken. Oh en vandaag stonden we in de liftje van max. 4 personen en in mijn persoonlijke ruimte stond een man die geen moeite deed om z'n smerige boeren te verbergen. Nou dan moet je ons hebben, die man is helemaal uitgelachen! Vanwege het weer hadden we onze mooie poncho's aangetrokken. Daar bovenop hadden we feesthoedjes gezet. Werd heel vaak gefeliciteerd en Lotte ook een keer met haar baby, want ze had haar tas onder haar regencape op haar buik gedaan. Heb voor m'n verjaardag van demeiden een mooie zelfversierde taart met 22 chocoladestokjes gehad.

Vandaag zijn we naar Macau geweest met de ferry die in twee uur aan de overkant is.Allereerst moet ik eva even prijzen voor het winnen van de weddenschap. Ze heeft als eerste een Chinees het woord 'piemel' laten zeggen en die arme man wijsgemaakt achter dat kraampje dat het postcard betekent (hij noemde het meer pussycard) Macau was erg mooi. Het eiland hoorde bij Portugal vroeger en de invloeden zijn nog steeds zichtbaar. Erg katholiek en het is alsof je in Portugal loopt met overal Chinese neon reclame borden. Ook is het zuidelijk temperament aardig te horen. Ze maken veel meer herrie en zijn asocialer dan de Hongkongers Op de terugweg raakten we verdwaald en stonden we bijna in de rij om de China border over te gaan omdat we bij de verkeerde ferryterminal stonden.

We zitten nu in een internetcafe vol gamers en werden geholpen door een heel lieve Chinese. We moesten onze boardigpasses printen voor vrijdagavond,voor als we naar Sydney vliegen en liepen toevallig tegen dit internetcafe aan. Volgens mij is ze verbaasd dat we hier binnenliepen en dit tentje gevonden hadden. We kregen snoepjes en ze heeft ons aardig goed geholpen om alle Chinese dingen te vertalen zodat we op de juiste dingen klikten.

M'n tijd zit erop in het internetcafe..
Veel liefs en in Sydney zal ik weer wat posten! Het is jammer dat ik geen foto's kan plaatsen, maar die volgen later!

PS. Bedankt voor alle verjaardagswensen! Heel bijzonder om aan de andere kan van de wereld gefeliciteerd te worden!

• 31 Oktober 2012 - 17:54

Mieneke:

Hoi Iris

In de eerste plaats nog proficiat met je verjaardag, zo te horen is het een leuke dag gweest.
    Wat heb je een hoop te vertellen leuk hoor ik zit echt te genieten.
    Sommige dingen komen zo bekend voor bijv. iemand iets in het Nederlands laten zeggen.
    Ben heel benieuwd naar je volgende verslag, wij zijn er nog nooit geweest dus wie weet krijgen wij door jou en je vriendinnen wel de kriebels om er naar toe te gaan.
    Veel plezier,een goede reis naar het andere continent en geniet !!!

Liefs Mieneke

• 31 Oktober 2012 - 17:55

Mark:

Hoi Iris , Eva en Lotte,
    Leuk !!!!
    Jullie zijn echt aan een vreemde cultuur aan het snuiven!!!
    Doet aan mijn maritieme globetrotterstijd denken !!
    Hoop dat 2 weken HK niet te veel van het goede is/was.
    Hoe was Disney?
    Over 2 dagen : op naar Sydney !!!
    Een vlotte, prettige vlucht, een voorspoedige "equator crossing" en happy landings toegewenst !
    En vergeet niet een video-rapport over de draairichting van het afvalwater in een afvoerputje op het noordelijk en het zuidelijk halfrond te maken !!!
    Liefs,
    Mark.

• 01 November 2012 - 10:13

Ruben:

Heey Iris, Eva en Lotte,

Wat een mooie verhalen weer!Jullie hebben wel een mooie periode gekozen om in hong kong te zijn zeg! dat Cheung Yung festival klinkt best apart en chinezen die een Beerfest houden?! geweldig!! haha en chinezen piemel laten zeggen en met een feesthoedje door de stad lopen! Nice! :p
    Ik zag vandaag wat foto's van Lotte van Macau! dat ziet er inderdaad erg zuid europees uit! vaag joh, maar wel tof! Ik heb niet het idee dat jullie te lang in hong kong zitten!
    Ho zitten jullie toch al weer in het vliegtuig? Alvast een hele goede reis en veel plezier in Australie!!!
    xx
    Ruben

• 01 November 2012 - 13:34

Henriëtte:

Bedankt weer Iris, leuk!!

• 02 November 2012 - 19:39

Hoi Iris,

Uit je post blijkt duidelijk dat jullie lekker genieten en lol hebben.
    Houden zo !!
    Je zit nu waarschijnlijk al in het vliegtuig naar Sydney.
    Happy landing !!

liefs,
    Hiddy.

• 02 November 2012 - 19:39

Hoi Iris,

Uit je post blijkt duidelijk dat jullie lekker genieten en lol hebben.
    Houden zo !!
    Je zit nu waarschijnlijk al in het vliegtuig naar Sydney.
    Happy landing !!

liefs,
    Hiddy.

• 02 November 2012 - 19:40

Hiddy:

Sorry voor de dubbel...muis bleef hangen !!

Iris

Op 18 oktober 2012 vertrek ik samen met Lotte en Eva vanaf Amsterdam naar Hongkong om daar twee weken te verblijven voordat we verder reizen op vrijdag 2 november naar Sydney. Vanuit Sydney trekken we in drie weken tijd de oostkust van Australië langs op weg naar Brisbane. Daar vertrekt op zondag 25 november ons vliegtuig naar Queentown dat zal landen op het Zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland en dan hebben we nog vier weken om van het zuidelijke eiland naar het noorden te trekken! Op de terugweg vliegen we van Auckland via Hongkong naar Amsterdam en landen op 24 december weer in Nederland. In Hongkong verblijven we in twee verschillende appartementen en in Sydney verblijven we in het Original Backpackers hostel. De rest van de hostels zijn nog niet geboekt. We laten ons verrassen onderweg en hebben de route verder niet gepland.

Actief sinds 11 Okt. 2012