Australia & NZ - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Iris Koning - WaarBenJij.nu Australia & NZ - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Iris Koning - WaarBenJij.nu

Australia & NZ

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 November 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo daar! Zit nu in een travelagency Peterpans, waar ik eventjes de tijd vind om m'n blog te schrijven. Het is zo lastig om al m'n ervaringen met jullie te delen, want ik heb zoveel indrukken opgedaan dat ik het niet eens meer allemaal na kan vertellen. We houden een dagboekje bij en af en toe loop ik een week achter omdat het teveel is om op te schrijven!
We zijn alweer begonnen aan onze zesde week op reis en zijn net geland in Queenstown (NZ) sinds zondagmiddag. We vlogen via Brisbane naar Christchurch, vanuit daar naar Queenstown en deze vlucht was echt een rollercoaster! De turbulentie was behoorlijk, maar tegelijkertijd was het ontzettend gaaf om tussen de bergtoppen door te vliegen en te landen op een veldje midden tussen de bergen.. want zo klein is alles hier!
Gisteravond hebben we Kimmie weer ontmoet, een meisje uit Taiwan die we ook in the Blue mountains in Australie hebben gezien. We zijn vanochtend samen gaan hiken door de bergen in ons dorpje Queenstown met haar en de andere mensen die we hebben ontmoet in het Flaming kiwi hostel. Bovenop de berg hebben de luge loop gedaan, een soort rodel/kartbaan en daarna hebben we gierig als we zijn, de kabelbaan naar beneden genomen zonder te betalen. Het uitzicht was prachtig. Ik heb nog nooit zulke ruige en groene bergen gezien. Het dorpje (of eigenlijk een stad voor NZ begrippen) doet een beetje Scandinavisch aan. Het ligt rond een gigantisch mooi meer met helderblauw water. Gistermiddag zijn we gaan frisbeegolfen in het park met onze hostelvrienden. Heel grappig!

Zaterdagmiddag werden we uitgezwaaid door Chantal envriendjelief Peter in het park Southbank in Brisbane (Australische vriendin die al 14 jaar in Brisbane woont, maar waar ik nog steeds contact mee heb). Ik heb nog nooit zo'n mooi stadspark gezien.. Ze hebben er een strandje en een soort zoutwater zwembad aangelegd langs de rivier en er is een reuzerad. Nouja, ik kan geen foto's uploaden helaas, maar neem maar van me aan dat het het meest exotische stadspark is ter wereld.We hebben daar de middag en avond doorgebracht voordat we onze nacht hebben geskipt op het vliegveld, omdat we al heel vroeg in de ochtend naar NZ vlogen. Voordat we in Brisbane waren zijn we gaan bergbeklimmen in the Glasshouse Mountains op de berg Ngungun. Had niet gedacht dat ik hiken en bergbeklimmen zo gaaf zou vinden. We moesten met handen naar boven klimmen en af en toe rolde er een steen naar beneden. Zolang ik niet omkeek was het prima haha. Maar oh wat voelde ik me geweldig toen ik daar op die hoge berg stond! Heel vet en wat ben ik blij dat ik op m'n bergbeklimschoenen loop in plaats van m'n altijd trouwe all stars. Het was die dag wel ontzettend heet, in tegenstelling tot hier in NZ, waar het zo'n graad of 20 is ongeveer. Best wel lekker maar bovenop de bergen moet ik helaas een trui aan.. Vaarwel bruine kleur! (jaja, zelfs ik ben een beetje bruin geworden met dank aan het gat in de ozonlaag boven Oceanie).

Goed, ik was over Australie aan het vertellen! Brisbane vond ik trouwens een veel mooiere stad dan Sydney. Sydney heeft hele mooie botanical gardens en natuurlijk the Opera house, maar de Harbour Bridge valt best wel tegen in het echt. Brisbane is een mooiere stad denk ik, maar misschien komt het omdat we in Sydney niet alles gezien hebben en we met dank aan Chantal en haar autotje behoorlijk veel van Brisbane en omgeving hebben kunnen zien. De laatste avond voordat we Brisbane gedag moesten zeggen zijn we uit eten geweest met Chantal en haar familie. Echt leuk om haar moeder en zusje weer te zien na al die jaren dat ze hier woonden! (Ze zijn geen steek veranderd though, alleen dat verschrikkelijk Australische accent haha). We zijn erna gaan karaoke zingen in een bar vlakbij haar moeder's huis. We hebben aardig gelachen en natuurlijk steelde Lot weer de show en werd ze gevraagd een duet te doen met de DJ, (Summernights van Grease). Heel leuk!

De paar nachten ervoor verbleven we in Halse Lodge Backpackers in Noosa. Voor mij is Noosa echt een hoogtepunt aan de Sunshine coast geweest in Australie. Heb er in m'n eentje een coastwalk gedaan langs kliffs, mooie rotsen, helder groenblauw water. Ontzettend mooi en heerlijk om er even alleen te zijn en te beseffen dat ik daar in m'n eentje aan de andere kant van de wereld het zelf kon redden. Helaas geen haaien en dolfijnen gezien die me beloofd waren, maar de plek was toch al mooi genoeg! We zijn met Chantal dus gaan roadtrippen langs the Goldcoast vanuit Brisbane en boven Brisbane naar the Sunshine coast. We hebben ontzettend mooie stranden gezien en in Coolangatta hebben we een vreugdedansje gedaan midden in de nacht op het strand.

In Caloundra zijn we met z'n drieen naar Bribie Island gaan kayakken. Heel erg vet! (Later vertelde Chantal ons dat er tijgerhaaien zitten, die klein zijn maar desondanks toch heel agressief naar mensen) Godzijdank wist ik dat pas achteraf, anders was ik misschien in paniek geraakt denk ik haha en was ik zeker opgemerkt door de haaien en pijlstaartroggen.

We hebben een tour gedaan naar Fraser Island vanuit Caloundra op de weg naar Noosa, en dat was een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan! We hebben met een 4x4 truck geracet over het strand, nouja niet wijzelf, maar onze chauffeur. Het ging er behoorlijk heftig aan toe en de natuur was ruig, het meer was helder lichtblauwgroen en het strand wit. Op rainbowbeach had het strand kleuren van zwart mineraal tot okeroranje. Heel mooi! Onderweg hebben we nog dingo's gezien en een aangespoelde gigantische zeeschildpad. Z'n poten waren afgebeten door haaien zei onder tourguide. Echt zielig! Dingo's schijnen trouwens erg gevaarlijk te zijn. Er is sinds vorig jaar een meisje vermist op Fraser island en het is heel waarschijnlijk dat ze is verwond door een dingo.

We zijn in het Lone Pine Koala Sanctuary geweest, net buiten Brisbane. Ik heb koala Maximus vast mogen houden.. Hij was zo lief en rustig! Die beesten stinken trouwens heel erg. Zal de geur niet snel vergeten, ze ruiken niet bepaald naar eucalyptus. Het is wel echt waar dat ze tig uur per dag slapen en constant high zijn van de eucalyptus planten. Het was heel tof om een koala vast te houden en ze zijn behoorlijk schattig. We hebben ook kangaroes geaaid, zelfs kangaroes gezien met een baby'tjes in buidels. In het wild heb ik wel kangaroes gezien langs de weg, maar koala's worden vaak aangereden hier en zijn al haast uitgestorven aan de eastcoast van Australie. Echt zonde! Ik heb dan ook een foto laten nemen van mij en Maximus voor een belachelijk bedrag van 20 AUD, maar een groot gedeelte ging naar het redden van Koala's in het wild, dus vond ik het wel waard! Je ziet langs de weg heel veel warning signs voor koala's, kangaroes en zelfs egels op de weg. Blijkbaar is het nodig omdat er zoveel worden aangereden.

In Caloundra en in the Blue Mountains hebben we steeds hostelkatten gehad. Zo leuk! Gaga in Caloundra kwam zelfs bij Eva in bed leggen in onze dorm. Natuurlijk was ik een beetje jaloers dat 'ie niet bij mij kwam liggen (Volgens mij gaat deze blog ondertussen meer over dieren dan over leuke ervaringen haha). Al heb ik wel een slang geaaid. Dat vond ik wel stoer haha. Misschien dat ik in m'n volgende blog wat gavere dingen heb gedaan bijvoorbeeld dat ik al heb geskydived. (Oh, ik besef me wel dat nu ik dit zo vertel ik mezelf vastleg en niet meer terugkan natuurlijk hehe, het is duur, maar Skydiven komt oorspronkelijk uit NZ en dat is rede te meer om het hier te doen natuurlijk. We moeten alleen nog uitzoeken waar en wanneer! Backpackers laten hier trouwens vaak tattoeages zetten, omdat het bij de Maori cultuur hoort.. Heel vet, maar pap, ik beloof je dat ik met geen zal thuiskomen. Eva twijfelt er wel over, maar ze weet het nog niet zeker. Het zou wel gaaf zijn om het hier te laten doen als aandenken natuurlijk.

We hebben mountainsbikes kunnen lenen in de Caloundra backpackers en we hebben ons rotgelachen, omdat we net downies leken op weg naar onze speciale school. Die belachelijke helmen die je hier verplicht moet dragen maken je imago er niet veel beter op. Mijn remen deden het niet, Lotte haar versnellingen stonden op z'n zwaarst en de bergen zijn hier behoorlijk steil en Eva haar paarse Bratz bike met zilveren sterretjes was te hilarisch voor woorden. In een grote shoppingmall kon je filmpjes opnemen om iemand een kerstwens te doen en we hebben er een heel vet filmpje gemaakt van Eva en haar fiets. Helaas hebben we hem niet ontvangen op de mail, maar we hebben in elk geval gelachen.

Het weerzien met Chantal was hartstikke leuk. Had het niet verwacht maar ze was naar Mandly gereden op weg naar Brisbane en toen belde ze me met 'waar ben je?' Uiteindelijk kreeg ik door dat ze daar was en rende ik in een soort All You Need Is Love scene naar haar toe en sprongen in elkaars armen... Alleen Robert ten Brink ontbrak nog! Hartstikke leuk om haar weer te hebben gezien en haar vriend Peter te ontmoeten. Ze heeft ons alles laten zien in de omgeving van Brisbane aan de Oostkust en heb nu een heel goed beeld van haar leven hier. Kan me erg goed voorstellen dat mensen hier naartoe emigreren!

Ik ga nu nog even het standje Queenstown in om langs het meer te lopen en naar de bergen te kijken. Morgen gaan we weer een bustour maken naar Milford Sound. Iedereen zegt dat het een mustsee is in NZ en dat je er 'stunning views' zult zien. Ben benieuwd!

Ik zal jullie op de hoogte houden en probeer zoveel mogelijk te vertellen, maar zoals ik al zei heb ik zo ontzettend veel indrukken dat foto's nog meer zullen zeggen aan het eind van onze trip dan woorden nu zullen doen. Heb van mijn oom een hele mooie camera gehad voor vertrek dus heb al zeker zo'n 2500 foto's gemaakt. Vrees voor mijn ouders dat het de hele kerst foto's kijken wordt als we terugkomen omdat het teveel om te vertellen is!

Okay, I'll keep you guys updated en alles is ontzettend leuk! Heb nog geen heimwee naar huis en ben eerder jaloers op al die backpackers die hier langer dan een half jaar blijven en al een jaar in Australie zijn geweest enzo!

Heel veel liefs!



  • 27 November 2012 - 07:06

    Mark:

    Hoezo Maori tattoo ? Billenkoek ! Pa.

  • 28 November 2012 - 00:08

    Nick:

    Gaaf! Veel plezier in NZ.

  • 28 November 2012 - 00:08

    Nick:

    Gaaf! Veel plezier in NZ.

  • 28 November 2012 - 13:32

    Hiddy:

    Hoi iris,

    Wat fijn dat je het zooooo naar je zin hebt ! Hebben ze geen plaktattoos ?
    Kun je je vader op de kast krijgen !
    Geniet ervan en kom niet met een kiwi thuis !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op 18 oktober 2012 vertrek ik samen met Lotte en Eva vanaf Amsterdam naar Hongkong om daar twee weken te verblijven voordat we verder reizen op vrijdag 2 november naar Sydney. Vanuit Sydney trekken we in drie weken tijd de oostkust van Australië langs op weg naar Brisbane. Daar vertrekt op zondag 25 november ons vliegtuig naar Queentown dat zal landen op het Zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland en dan hebben we nog vier weken om van het zuidelijke eiland naar het noorden te trekken! Op de terugweg vliegen we van Auckland via Hongkong naar Amsterdam en landen op 24 december weer in Nederland. In Hongkong verblijven we in twee verschillende appartementen en in Sydney verblijven we in het Original Backpackers hostel. De rest van de hostels zijn nog niet geboekt. We laten ons verrassen onderweg en hebben de route verder niet gepland.

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1131
Totaal aantal bezoekers 3104

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2012 - 24 December 2012

Hong Kong, Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: